​​​​​​​Bohumír Matal / Konstruktér barvy
Muzeum města Brna
12. 6. – 28. 9. 2014
Curated by Martina Mrázová
Photo Miloš Strnad
Osobitá poetická metafora člověka bojujícího v podmínkách současného světa, obdivuhodný cit pro barvu, nekonečná fantazie tvarů a konstrukčně promyšlené formy, jejichž rytmika a harmonie prozrazují upřímnou lásku malíře k hudbě, učinily z Bohumíra Matala (1922–1988) jednu z nejvýraznějších osobností českého poválečného umění. Jistá ruka zralého umělce ho již jako mladíka přivedla do Skupiny 42, později vynikl i mezi členy skupiny Brno 57 a svými cykly portrétů, cyklistů, ptačích herců či přítomností člověka se navždy zapsal do dějin českého výtvarného umění.
Výstava představuje průřez tvorbou Bohumíra Matala prostřednictvím jeho nejzásadnějších děl, která jsou zapůjčena z veřejných sbírek i od mnoha soukromých sběratelů. Vedle maleb, kreseb a grafických listů je pozornost věnována také Matalovým kostýmním a scénickým návrhům pro divadelní představení i jeho návrhům do architektury a veřejného prostoru, které dnes často známe již jenom z fotografií.

Martina Mrázová
The distinctive poetic metaphor of a man struggling in the conditions of the contemporary world, an admirable sense of colour, an endless imagination of shapes, and structurally sophisticated forms, whose rhythm and harmony reveal the painter's sincere love of music, made Bohumír Matal (1922-1988) one of the most distinctive personalities of Czech post-war art. The sure hand of a mature artist brought him to Group 42 as a young man, and later he distinguished himself among the members of the Brno 57 group, and his cycles of portraits, cyclists, bird actors and the presence of a human being will forever be part of the history of Czech art.
The exhibition presents a cross-section of Bohumír Matal's work through his most important works, which are on loan from public collections and many private collectors. In addition to paintings, drawings and prints, attention is also paid to Matal's costume and scenic designs for theatre performances, as well as his designs for architecture and public space, which we often know today only from photographs.

Martina Mrázová

Back to Top