Natalie Perkof
(A)void Gallery, Prague
1.7. – 25. 7. 2021
Curated by Martina Mrázová
Sound Dan Hasalík
Photo Eda Babák
Instalace Natalie Perkof vychází z inspirace šamanismem, resp. neošamanismem a jinými alternativními duchovními směry, které jsou založené na holistické představě světa, v němž je vše živé i neživé součástí jednoho navzájem propojeného univerza a zprostředkujícím elementem mezi různými úrovněmi světa, typicky třemi, je postava šamana. Perkof vytváří specifický, meditativně laděný prostor, v němž se jako siločáry nehmotných sil a energií rozvíjí barevné a světelné vztahy mezi jednotlivými obrazy a objekty, které reprezentují autorčino umělecké pojetí jednotlivých úrovní světa. Čtveřice monochromních, malířsky pojednaných objektů v jemných pastelových tónech díky použité perleti působí, jako by intenzivně zářily – stávají se nositeli světla, jež bývá v různých náboženských a duchovních směrech tradičně ztotožňováno s nemateriálním působením vyšších sil. Zářivé světlo dynamicky pulzuje i díky zvlněnému tvaru obrazů-objektů, jejichž povrch je někdy traktován také pravidelnou strukturou barevných bodů, které v rozpohybované, jakoby tekuté ploše pomáhají ukotvit pohled. Protějškem perleťových obrazů-objektů je volně zformovaná drapérie z karbonových vláken, jíž místy prosvítají zářivé barevné body nebo i skutečné paprsky LED zářivky, která látku zezadu prosvěcuje. Temná hladká tkanina kovového lesku, používaná převážně v leteckém a automobilovém průmyslu, evokuje v kontextu instalace archaickou kosmologickou představu vesmírné hmoty, do níž skrze hvězdy proniká světlo. V rozměrném monochromním obrazu se pak tatáž tkanina formuje do lidské siluety. Pojednání šamana jako obyčejného muže v kožené bundě, maskáčových kalhotách a těžkých botách nás přitom vrací do úrovně hmotného, smyslového světa, v němž žijeme. Natalie Perkof zde šamana pojímá jako člověka, který je schopen zprostředkovávat kontakt mezi různými úrovněmi světa nikoli skrze stavy extáze a archaické magické rituály, jako tomu bylo v tradičním šamanismu přírodních národů, ale skrze meditace a souznění s přírodou i světem současnosti se všemi technickými vymoženostmi a běžnými každodenními starostmi. V tomto smyslu můžeme výstavu interpretovat i jako metaforu uměleckého procesu, při němž umělec díky své zvýšené citlivosti a schopnosti imaginace, jež bychom mohli přirovnat k rozšířeným stavům vědomí šamana, otevírá různé vrstvy vizuality i spirituality současného světa.
Součástí komplexní instalace Natale Perkof je zvuková stopa hudebníka Dana Hasalíka, která vznikla transformací zvuků a šumů zachycených přímo v prostředí Náplavky.
Martina Mrázová
Czech-Ghanaian artist Natalie Perkof has created an immersive visualization of spirituality in the contemporary world within one of the "cobblestones" of Prague's riverside. Various forms of seeking spiritual dimensions in an over-technologized Western society have gained strength in the context of environmental and social crises. Through her installation, Perkof aligns herself with a broader artistic exploration of this social phenomenon, which was recently addressed with a dedicated pavilion at the Venice Biennale (The Pavilion of Shamans, 2017).
Natalie Perkof’s installation draws inspiration from shamanism, neo-shamanism, and other alternative spiritual practices rooted in a holistic view of the world. In this worldview, everything—living and non-living—is part of an interconnected universe, and the shaman serves as a mediating figure between various levels of existence, typically three. Perkof creates a distinctive, meditative space where intangible forces and energies are visualized through the interplay of colors and lights between individual images and objects. These elements represent the artist's interpretation of the different levels of existence.
A quartet of monochromatic, painterly objects in soft pastel tones, enhanced by mother-of-pearl, appear to radiate intensely, embodying light—a symbol traditionally associated with the immaterial influence of higher powers across various religious and spiritual traditions. This radiant light dynamically pulsates due to the undulating forms of the paintings-objects, whose surfaces sometimes feature a structured array of colorful dots. These dots stabilize the gaze within the shimmering, almost liquid-like surfaces.
Contrasting the pearlescent paintings-objects is a loosely draped carbon fiber fabric, interspersed with glowing colored points and actual beams of light from LED tubes illuminating the material from behind. The dark, smooth fabric, with its metallic sheen—commonly used in aerospace and automotive industries—evokes an archaic cosmological notion of cosmic matter, penetrated by starlight. In a large monochromatic painting, the same fabric takes the form of a human silhouette. This portrayal of a shaman as an ordinary man in a leather jacket, camouflage pants, and heavy boots brings us back to the material, sensory world we inhabit.
Here, Perkof reimagines the shaman not as someone who mediates between levels of existence through ecstatic states or ancient magical rituals, as in the shamanism of indigenous cultures, but as a person who bridges these realms through meditation and harmony with both nature and the contemporary world—with all its technological advancements and daily concerns. In this sense, the exhibition can also be interpreted as a metaphor for the artistic process. The artist, through heightened sensitivity and imagination—comparable to the altered states of consciousness of a shaman—unveils different layers of the visual and spiritual dimensions of the modern world.
An integral part of Natalie Perkof's complex installation is a soundscape created by musician Dan Hasalík, which transforms ambient sounds and noises captured directly in the Náplavka environment.
Martina Mrázová